تاریخچه ابزار دستی

ابزار وسیله ای است که برای تغییر مواد خام در راستای کاربرد آنها به کار گرفته می شود . یکی از متمایز ترین خصوصیات انسان ، توانایی وی در به شکل درآوردن جهان فیزیکی اطراف است .
برخی حیوانات از چوب و سنگ جهت انجام یک کار استفاده می کنند اما توانایی ساختن و کاربرد ابزارها یکی از تفاوت های مشخص بین انسان و حیوان است . انسان ها اشیاء را خلق می کنند و این برای توسعه فرهنگ و فناوری امری ضروری است.
در طول زمان ، انسانها آموخته اند که کارهای خاصی را می توان با استفاده از ابزارها ، سریعتر و کارآمد تر انجام داد و آموختند که چگونه از مواد خام موجود در محیط اطراف در جهت حل مشکلات و به اتمام رساندن وظایف استفاده کنند . یکی از مبانی اصلی در طراحی ابزار ، اختصاصی بودن آن است ، یعنی استفاده از ابزار صحیح برای یک کارخاص ، استفاده از ابزار تخصص یافته منجر به غلبه انسان ها بر محدودیت های طبیعی شان شده است .
تمام ابزار ها به نوعی باعث بسط و گسترش قابلیت های جسمانی شده و به افزایش سرعت ، قدرت و دقتی که طبیعت به ما داده است ، کمک می نمایند .
ابزار ها بخش با اهمیتی از بقایای باستان شناسی هستند . بقایای این وسایل ، شواهدی برای مطالعه و فرهنگ های پیشینیان به دست می دهند . نحوه ساخته شدن و مورد استفاده قرار گرفتن این ابزارها زندگی گذشته را منعکس می سازد . اما ابزار برای تکامل یافتن و رسیدن به جایگاه کنونی خود ، دوران مختلفی را طی نموده اند.
– دوران عصر حجر ( 4000-10000 سال قبل از میلاد ) : در این دوران انسان های اولیه از سنگ برای ساخت ابزاراستفاده کردند .

– اعصار مس و برنز ( 1000-4000 سال قبل از میلاد ) : با کشف آتش توسط انسانها ، نخستین ابزار های فلزی در این دوران از مس وقلع ساخته شد .

– عصر آهن ( 400 سال بعد از میلاد – 1000 سال قبل از میلاد ) : در این دوران آهن به عنوان ماده خام اصلی جای مس و برنز را گرفت و امکان انجام کارهای دقیق تر و ظریف تر را فراهم کرد .
– دوره قرون وسطایی ( 1100 – 400 سال بعد از میلاد ) : ساخت ابزار ها در این دوره بسیار راکد بود و ابزارهای این دوران شبیه به ابزار های تولید شده توسط رومی ها بود و اصلاحات جزیی داشت .

– دوره گذر ( 1700 – 1100 سال بعد از میلاد ) : در این دوران ساخت ابزار به صورت یک تجارت مستقل در آمد .ابزار ها قادر به ایجاد برش ها و نقش های دقیق و جزئی و اشکال پیچیده بودند.

– عصر صنعتی ( سده 1800) : در این دوران ما شاهد گذر و تغییر ابزار ها از ساخته شدن توسط یک فرد به ساخته شدن در چندین کارگاه و کارخانه هستیم .توانایی قالب ریزی و به شکل درآوردن آهن به جای شکل دادن آن به طور دستی توسعه یافته و استاندارد سازی به قطعات امکان داد که قابل تعویض بوده و ابزارهای بیشتری برای عموم افراد در دسترس باشد .

– دوره ابزار مدرن ( سده 1800 تا کنون ) : توسعه ابزارهای برقی ، ماشین های اتوماتیک ، روبوت ها و کامپیوتر ها .

در نهایت اینکه توسعه ابزار ها به فرهنگ های انسانی امکان توسعه و پیشرفت داده است . انسانها همواره به ابزارها جهت انجام بسیاری از وظایف مهم وابسته بوده اند . ابزارها نقش مهمی را در سرنوشت فرهنگ و تکنولوژی انسان ها ایفاء خواهند کرد .

طراحی کارآمد ابزار ها مستلزم بکار گیری توصیه های مختلف و بی شماری در زمینه مسائل علمی و فنی است . ارتباط بسیار نزدیک انسان و ابزار دستی ، مستقیما” بر روی ایمنی و بهداشت شغلی اثر می کند . برای بهینه کردن این ارتباط می بایست از ارگونومی ، آنتروپومتری و دیگر علوم مربوطه استفاده کرد .

در بنا گذاشتن استاندارد های مربوط به بهینه سازی و طراحی ابزار دستی ، اصول ارگونومیکی می بایستی مورد توجه قرار گیرد . در این مبحث ، به مطالبی درخصوص طراحی ابزار دستی ، نحوه درست کارکردن با ابزار دستی و چیدمان ابزار در محل کار پرداخته شده است.

لینک کانال تلگرام: مبادلات نوین هزاره سوم